PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

måndag 23 maj 2016

Hiskias tunnel

Under min vandring i Hiskias tunnel
Foto: Min utsträckta högerhand
I ett av mina första inlägg under min blygsamma bloggarkarriär lovade jag berätta om hur det var att gå genom Hiskias vattentunnel i Jerusalem för första gången. (Länk="Den vanligaste frågan/2014)
Äntligen har det blivit dags. 
Detta inlägg innehåller, förutom text och bilder, en egenproducerad enkel film med en blandning av stillbilder och rörliga bilder med ljud från mitt första besök i Hiskias tunnel. Bildspelet är totalt 3 min 19 sek långt, och har fått namnet "På äventyr med Bertil".
Det finns de som tycker filmen är komisk. 
Du som inte kan svenska språket kan - 37 sekunder in i filmen - börja höra hur mitt språk låter; svenska med svag lokal accent från Mölndal, en stad på Sveriges västkust. 
Det något sluddriga uttalet beror förmodligen på kroppens onaturligt krökta ställning i den mycket låga tunneln, där jag vadade i kallt strömmande vatten som nådde mig upp till ryggens slut. 

Movietime:


Vem var Hiskia? 

Israel hade splittrats efter kung Salomos död ca 930 före vår tidräkning; Nordriket - Israel och Sydriket - Juda. 
Hiskia var kung i Juda rike mellan 745-717 fvt. 
Israel, och dess huvudstad Samaria, hade fallit i Assyriens händer 722 fvt och folket, 10 av Israels 12 stammar, hade blivit bortförda till fångenskap och förskingring. 
Inför hotet om samma öde för Juda (och Benjamins stam) lät kung Hiskia förstärka försvaret av huvudstaden Jerusalem bl a genom att täppa till Gihonkällans naturliga utflöden. 
Det friska vattnet, som än idag flödar ur underjorden, leddes istället genom en uthuggen tunnel genom berget till Siloadammen innanför stadsmuren. 
På detta sätt torrlades fiendens område utanför murarna på samma gång som stadens invånare försäkrades obegränsad vattentillförsel. 

Vi kan läsa om Hiskias genidrag i Bibelns historiska böcker t ex:
2Kung 20:20 "...om Hiskia och alla hans bedrifter, om hur han anlade dammen och vattenledningen och ledde vatten in i staden...
2Krön 32:30 "Det var också Hiskia som täppte till Gihonvattnets övre källa och ledde vattnet neråt väster om Davids stad." 

Ingången till tunneln hittar man i besökscentret "City of David", utanför dagens stadsmur omedelbart söder om Tempelberget.
Där kan man köpa glass och dryck, vila benen till vacker harpomusik (dock knappast ljudupptagning av Kung David själv) och gå guidade turer bland en mängd arkeologiska, storslagna utgrävningar i Davids stad - det tidiga Jerusalem. 
Man kan också se en 3-D film om Jerusalems historia

Besök 1 - Foto: Självutlösaren
Besök 2 - Foto: Bertil












Vid mitt första biobesök var jag helt ensam i salongen. 
Vid ett besök ett par år senare var rummet fyllt till brädden med studenter. 
Båda tillfällena hade sin egen charm.

En vandring i historien

Det var en säregen känsla att gå genom det strömmande, svala vattnet helt ensam. På fötterna hade jag de nyinförskaffade vattentåliga sandalerna. (De är fortfarande hela efter 6 år.)
Jag har gått den ca 530 meter långa och drygt halvmeter breda tunneln vid senare tillfällen då den var varit fylld av tjoande, högljudda ungdomar och så många ficklampor att man kunde släcka sin egen och ändå se utmärkt. 
Då kan man verkligen prata om "tunnelseende".

Men denna första gång var det absolut tyst. Det vara bara jag. Efter en stund blir vattenmassorna lugnare och nästan ljudlösa. Jag stannade upp några gånger, släckte pannlampan, blundade och bara tog in stämningen. 
Någonstans långt borta kunde jag ana att det fanns liv, biltrafiken i fjärran kunde bara förnimmas. Inte i första hand som ljud utan som ett avlägset och svagt tryck. Kanske var det själva tystnaden som hördes. 
Om jag någonsin har hört historiens vingslag var det då. 
För över 2700 år sedan hade män, på kungens order, hackat sig genom berget från var sitt håll. De valde lämplig start och avslutningsplats och hackade sig sedan fram i svängda gångar för att inte missa varandra. Till slut möttes de, man kan se den positionen i tunnelns väggar och tak genom märkena från hackorna som arbetat från olika håll.

Teckning av Siloa
Affisch på platsen foto: Bertil
Väl ute i ljuset efter ca 45 minuters tunnelgående avslutas utflykten med det som idag är utgrävt av Siloadammen, en stor kvadratisk damm med stora, vackra trappsteg ner i vattnet. 
Mer än halva dammen är ännu inte framgrävt då den befinner sig i en grannträdgård, och tillstånd för fortsatt friläggning inte framförhandlats. Men man ser tydligt strukturen och tanken med byggnationen. 
Från Siloadammen kan man sedan gå i olika tunnlar ända upp till Tempelplatsen, rester av gatorna från Jesu tid där besökarna från Siloadammen tog sig vidare upp till templet. 
Siloadammen frilagd
Foto: Bertil
Inte nygrävda, illegala tunnlar som Israel ibland beskylls för att framställa utan antika, frilagda, JUDISKA FORNLÄMNINGAR! 
(Illegala tunnlar och förstörda fornlämningar står Israels fiender för.) 

Nu finns det ändå folk som säger att det inte finns någon koppling mellan det judiska folket och Jerusalem. UNESCO har föreslagit, och 17 april 2016 röstat igenom, att tempelområdet och dess omgivande stödmur i framtiden enbart ska räknas som muslimska heliga platser.
Den självklara kopplingen till den judiska (och därför också den kristna) historien är därmed åsidosatt. 
Tyvärr röstade mitt land, Sverige, ja till förslaget. Ett totalt huvudlöst beslut.
När man själv har varit i Israel och tagit del av de överväldigande mängden fynd och spåren av en flertusenårig judisk kultur, varav Hiskias tunnel bara är ett, orkar åtminstone inte jag föra den diskussionen med någon. 
Det är bortkastad tid.

Bonusläsning:
Kan det verkligen vara Hiskias vattentunnel? 
1. Hiskias tunnel Vetenskapsradion artikel, SR 
2. Hiskias sigill, Vetenskapsradion artikel SR