PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

söndag 16 september 2018

Det stora hatet (Gaza 2018.2)

En av de symboliska bilder jag fick
Mitt förra inlägg på min blogg fick titeln "Gaza 2018", och texten rörde sig om årets svenska Ship to Gaza som nyss avslutats. 
Det finns ingen möjlighet för er läsare att kommentera inläggen i bloggen, men jag gör ju även reklam på appen Instagram varje gång ett inlägg publiceras, och 'taggar' där med lämpliga sökord för att nå intresserade läsare.
I Instagram finns dessvärre möjligheten att kommentera. Artikeln nådde många läsare; bland annat i Gaza och Indonesien. 
Reaktionerna lät inte vänta på sig.

Ett par reaktioner från tydligt antisemitiska läsare var lustigt nog "tummen upp", de gillade artikeln. Tydligen hade de inte besvärat sig att klicka på Google-translater uppe i vänstra hörnet och läst texten på ett språk de förstod, utan nöjt sig med titeln "Gaza 2018" och dessutom tittat på bilderna. De hade förmodligen dragit slutsatsen att artikeln innehöll kritik mot Israel och en hyllning till 'Ship to Gaza'-projektet. Verkligheten var ju det omvända. (Länk "Gaza 2018)

Men en särskild läsare, som hittat artikeln genom Instagram, gick i taket och öste okvädesord och förnedrande bilder över mig. Jag tänker inte avslöja hans namn eller alias i denna text då jag inte vill sprida hans hatiska retorik i onödan. Men jag vill visa lite av de 63 enskilda inlägg han vräkte ur sig.



De flesta inlägg bestod av meningar, byggda av 2-3 ord. Du kan läsa några av dem på skärmdumpen till vänster. Jag har valt bort de värsta uttrycken. Jag tänker inte översätta dem till svenska. 
Eftersom han kallade mig hjärntvättad frågade jag vem som egentligen var hjärntvättade av oss. Det retade förstås upp mer än gjorde nytta.
Svaren kom i svärmar om minst tio åt gången innan  jag hann svara på något av dem. Text blandat med foton, typiska manipulerade hat-bilder som är så vanliga från "Pallywood", det palestinska propaganda-ministeriet.
Till slut hann jag klämma in ett svar:

"You are full of hate. I feel sorry for you. Say something important, not only hate. God bless you. Go to peace, not war!"

Då fick jag överraskande ett  - tack... 
Men sedan började det igen: "Frågan är på vilkens sida...?"
Jag försökte vara diplomatisk och svarade:
"Freden tar inte parti för någon sida, det är alltid fred på båda sidor. Eller krig på båda."

Då bröt stormen ut igen. I det enda långa inlägget beskrevs hur "judarna hade förstört allt i Palestina. Till vilken nytta hade det skett?" 
Och så återupptogs de personliga påhoppen. Jag var "en gammal bög som satt och väntade på döden". Om jag bara vågade skulle jag minsann få stryk av honom i en duell. Han utmanade samtidigt alla fega, sionistiska bastarder från terror-staten Israel. 
Tiotals korta, kärnfulla meningar rasslade in tillsammans med fler förnedrande foton.


E-mojis kan användas till att beskriva
 judar som t ex grisar och hundar
Det var ju lätt att förstå att detta inte skulle leda någonstans så jag rundade av konversationen med att förklara att jag tyckte synd om honom, och tackade sedan för mig.
Ytterligare ett stort antal kommentarer strömmade in men blev obesvarade från min sida.
Språket låg på en 5-årings nivå, med alla kiss och bajsord som finns. 
Det går inte att bli arg när man läser sådant, bara uppgiven. Och lite nöjd. Jag funderar på reaktionen då jag bad honom skriva något viktigt, några argument, inte bara fula ord. 
Var detta hans tyngsta argument? Det var ju inte mycket att komma med.


En typisk bild från skörden på Instagram
Jag har sedan tagit reda på att avsändaren kallas "religiös organisation från Indonesien".
Den som skrev trodde jag var israel, och att jag förklarade att jag varken var jude och eller från Israel hade ingen positiv inverkan. Jag är kort och gott - enligt debattören - "en gammal feg kärring, så gammal att jag inte kan skilja på rätt och fel"! 
Jag i min tur trodde först att det var en arab från Gaza som skrev, men antisemitismen är spridd över hela världen, särskilt i den muslimska världen. 
Indonesien är den nation som har flest muslimer på jorden. Indonesien ligger - geografiskt sett - väldigt långt från "Palestina" och invånarna är inte araber,  men är ändå tack vare islam genomsyrat av hat mot judar och Israel, så enkelt är det.

Man kan fråga sig om skribenten ens vet var "Palestina" ligger? Eller Sverige? Förmodligen inte. Och han vet förmodligen ännu mindre om den svenska regering som de senaste åren har tagit ställning mot Israel.  Det är bland annat sådana här hatgrupper den svenska regeringen allierat sig med. Hundratals miljoner svenska skattekronor rinner nr i ett svart hål, till korruption och mer våld. 
Det är inte bara i Indonesien som kampen "för ett fritt Palestina" rasar, och odlar det stora hatet mot judar i allmänhet och Israel i synnerhet. 
Det är tyvärr likadant i mitt eget land, Sverige.