PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

fredag 19 september 2014

Öken

Stenbock - Ibex  Foto: Bertil
Från att ha varit i centrum av medias nyhetsbevakning under 50 dagar har nyhetsflödet från Israel förvandlats till rena öken. Tomt, tyst och torrt. (Hösten 2014)
Det enda man kan läsa i svenska tidningar är möjligtvis att det kanske snart utbryter krigshandlingar mellan Hamas och Israel igen, i samband med att vapenvilan officiellt tar slut den 25 september.
Varför skrivs det så lite om vad som händer i Israel när det inte är krig?
Det finns så mycket att berätta!

Faktum är att jag faktiskt råkat höra om Israel i radions P1 de senaste dagarna. Det har handlat om nyheter och innovationer, särskilt inom medicinsk forskning, t.ex medicin mot Ebolaviruset.
Även en ovanlig lösning på trafikstockningar mellan Tel Aviv och flygplatsen "David Ben Gurion" presenterades i ett vetenskapsmagasin i svensk radio. Den bilburne resenären kan välja mellan en vanlig gratisväg och en avgiftsbelagd vägsträcka, och det är trafikintensiteten för stunden som avgör vilken väg som är lämplig. Jag tycker sådant är intressant.

På tal om öken, jag gillar egentligen öknen väldigt mycket. Inte den mediala öken som regerar i Sverige men den riktiga öknen. Öknen med sin storslagenhet, sitt spännande djurliv och sin tystnad.
Där är lika stämningsfullt och vackert på natten som på dagen, var kan man se miljoner stjärnor bättre än mitt i öknen om natten, långt från städernas störande ljus?

Jag har en god vän som har rest till Israel flera gånger, några gånger ensam. 
"Jag måste hyra en bil och ta mig ner i öknen" berättade han en gång. Det var innan jag själv besökt Israel och jag blev förvånad av hans längtan. Nu, efter att jag flera gånger bilat genom Negevöknen i södra Israel, förstår jag precis vad han menade.

Jag och min hustru hyrde för ett par år sedan en stuga i Tzukim i Parans öken, halvvägs till Eilat.
Det var härifrån som Moses lät spejare spana in Kanaans land efter ökenvandringen. (4Mos13:4,27)
Hit flydde också David efter profeten Samuels död. (1Sam25:1) Vart man än åker i Israel påminns man av alla bibliska händelser, även mitt ute i ökenlandskapet.
Solnedgång i Parans öknen  Foto:Bertil
Vi bodde ett par nätter i en stuga tillverkad av lera och halm, byggd med lokalt ekologiskt material.
Det låter lite som när Israels barn var förslavade i Egypten, de tillverkade ju tegel av lera och halm. (2Mos)
Ingen AC, bara en fläkt i taket. Personalen gav oss rådet att dricka mycket och dessutom gå upp mitt i natten och duscha kallt. Det visade sig vara en nödvändig åtgärd.
Vi var de sista (och enda) hyresgästerna i hela byn innan sommaruppehållet, det var helt enkelt för varmt för turister att bo så simpelt, utan luftkonditionering, mitt i sommaren. Det var över +45 celsius i skuggan på dagen.
Men så kom kvällen. Det är fel att säga att det blev svalt, men en stilla bris från öknen drog över stugbyn och förändrade luften.
Den brännande solen blev skonsammare. Först smälte vi samman med solnedgången över de vackra bergen, sedan kunde vi sitta en timma i den enkla poolen och svalka oss medan mörkret föll. Det var absolut tyst, förutom ljudet av syrsor.

Öknen i södra Israel är till stora delar bergig och stenig, inte de där sandhaven som vi svenskar ofta förknippar med öken. Jag glömmer aldrig första gången jag bilade norrut och närmade mig Ramonkratern.
Israel ligger ju i norra delen av Rift Valley, en förkastningsspricka som börjar i afrikanska Moçambique och sträcker sig upp genom östafrika, längs hela Jordandalen och ända upp till Syrien.
Hotet om en riktigt stor jordbävning vilar över landet, och skrämmer personalen i den israeliska räddningstjänsten mer än krig och självmordsbomber.

Makhtesh Ramon från söder  Foto: Bertil
När man närmar sig staden Mitzpe Ramon möts man av en bergvägg, 4 mil lång och 500 meter hög på de högsta stället. Platsen bär namnet Ramonkratern men är inte en krater (nedlagsplats) i ordets egentliga mening utan världens största Makhtesh.
Detta naturfenomen har bildats av att strömmar av vatten, en så kallad wadi, sköljt bort sand och småsten och frilagt den enorma resistenta bergväggen. På serpentinvägar når man staden Mitzpe Ramon som ligger som en utsiktspunkt i det vackra landskapet.

Ta dig gärna tid och titta på dessa YouTube-filmer. Det tar bara några minuter.
DENNA-1 visar en testflygning med en kameraförsedd minihelikopter (2 minuter) och DENNA-2 är ett trevligt bildspel som påminner mig om mina egna minnesbilder i trakten (knappt 3 minuter).
Det finns många trevliga filmklipp på YouTube med sökord som Ramonkratern, Ramon Israel, Mitzpe Ramon och liknande.
Man kan skärmflyga i området, hyra en bil, rida på hyrd häst, bergsklättra eller bara vandra i den vackra naturen.
Namnet Ramon härstammar för övrigt från arabiskan och betyder "romarna". Kanske för att den oövervinnerliga romerska armén tornade upp sig som en ointaglig vägg, inte vet jag.

Enligt FNs delningsplan av resterna av Det Brittiska Mandatet, 1947, erbjöds den judiska sidan Negevöknen, kustlandet och Galliléen. Detta fick till följd att Israels yta till 60% består av öken.
Israels förste premiärminister, David Ben Gurion, propagerade starkt för att den judiska befolkningen måste kämpa för att betvinga ökenklimatet och försöka odla upp det. Han envetades med att, på ledig tid, arbeta och bo i Sde Boker, en kibbutz belägen mellan Mitzpe Ramon och Be'er Sheva.

Paret Ben Gurions gravar i Sde Boker  Foto: Bertil
Hans sommarhus finns kvar och är idag ett trevligt museum. Hans tofflor står vid sängen som om han när som helst skulle dyka upp i rummet. Han och hans hustrus gravar finns i Sde Boker.
Jag tror inte han kan se det från sin grav, men utsikten från den över hans älskade öken är storslagen.
"Öknen skall blomma" blev David Ben Gurions valspråk, och idag är Israel världsledande när det gäller konstbevattning, vattensnål droppbevattning, avsaltning av havsvatten, återanvändning av avloppsvatten och liknande forskning.
Betraktar du Mellanöstern på ett satellitfoto ser du hur grönt Israel är jämfört med omgivande länder. Förutom Negevöknen i söder, förstås. Där är det fortfarande torrt och tufft.

Foto: © 2000-2011 CFR
Nu kanske någon undrar varför jag "snöat inne" i öknen?
Om man åker till Israel är det väl mer intressant med havet? Medelhavets eviga vågor och underbara sandstränder eller Eilats akvarievatten fyllt med akvariefiskar. Eller Jerusalem?
Mitt svar blir att Israel är ett litet land, mindre än Västra Götalands län, där jag bor. Man hinner med allt under ett normallångt Israelbesök. 
Öknen, havet, Döda havet, Galliléen, Jerusalem, Tel Aviv; allt har sin charm och sin särskilda prägel.
Öknen kommer jag att berätta om fler gånger, den utgör en stor del av Israels yta och natur, det är helt enkelt svårt att undvika den om man reser till Israel.
Och det vore dessutom ett misstag att undvika den. 
Öknen kan vara jobbig, torr och varm. 
Men den kan också, för att citera Askungen, vara alldeles, alldeles underbar...